Більшість будівельних майданчиків мають дуже схожі умови, зокрема, велику кількість пакувальних і будівельних матеріалів та пилу. Але там не дуже часто можна зустріти собаку-робота, який застрибує в ліфт, вискакує з ліфта або спритно маневрує між людьми та обладнанням. Але провідні інноватори, що працюють у різних напрямках будівельної галузі, вважають, що собака-робот Спот може полегшити, пришвидшити та здешевити процес будівництва.
Отже, зустрічайте Спота — високотехнологічного чотирилапого помічника, якого вчать помічати зміни на великих будівельних майданчиках для оновлення стану проєкту в реальному часі. Його датчики автоматично збирають дані, які дозволяють зрозуміти, чи було завершено певне завдання, визначити й допомогти уникнути небезпеки та багато іншого.
У майже завершеній будівлі на території університетського містечка Аалто у столиці Фінляндії, собака-робот Спот вчиться самостійно та безпечно пересуватися будівельним майданчиком, збираючи дані про хід будівництва за допомогою штучного інтелекту та методів машинного навчання.
Після десятиліть ледве помітного зростання продуктивності в галузі, автоматизація, робототехніка та цифровізація починають відігравати все більшу роль у будівництві. Керівники будівництва часто витрачають багато часу на інспектування об’єкта та відстеження ходу робіт, що призводить до виникнення вузьких місць, тому завдання Спота — вивільнити дорогоцінний час та ресурси й сприяти більш ефективному плануванню та зменшенню відходів.
І хоча Спот, який важить лише 25 кг, відіграє дуже незначну роль у вирішенні проблеми підвищення продуктивності праці в будівництві, висновки цього собаки-робота вписуються в набагато ширшу історію — історію про майбутнє наших міст.
І цю історію допомагає писати компанія KONE.
Автоматизація — це швидше та менше пилу
Спот є частиною програми автоматичної координації виконавців будівництва ACTOR, у межах якої інноваційні компанії, такі як KONE, і дослідницькі організації, такі як фінський Університет Аалто, разом намагаються вирішити проблему підвищення продуктивності праці в будівництві.
Слово «проблема» не є надто драматичним, адже дослідження свідчать про те, що будівельники витрачають у середньому лише чверть свого часу на діяльність по створенню додаткової вартості на об’єкті, тоді як решта часу витрачається на усунення затримок, наприклад, у постачанні матеріалів, та інших перешкод.
Низька продуктивність і неефективність ледве допомагають зменшити колосальний вплив будівельного сектора, на частку якого припадає приблизно 38% глобальних викидів вуглецю, на навколишнє середовище. Проєкт ACTOR прагне знайти способи не тільки скоротити терміни будівництва (і у такий спосіб — споживання енергії), але й зменшити кількість відходів, адже згідно з дослідженнями, 30% продукції що доставляється на будівельний майданчик, потрапляє на звалище.
Компанія KONE бере участь у проєкті ACTOR у межах своєї програми покращання міської екосистеми "Потік міського життя" яка фінансується фондом Business Finland у рамках ініціативи «Veturi». Разом із клієнтами та партнерами KONE прагне вирішити деякі з основних проблем, що виникли внаслідок урбанізації та зміни клімату, шляхом розробки збалансованих та стійких послуг і рішень для урбанізованого середовища.
Переваги використання даних з будівельного об’єкта
Розпочавшись у січні 2022 року, дворічний проєкт ACTOR вартістю 3,8 мільйона євро швидко прийшов до висновку, що використання даних з будівельного об’єкта може стати ключовим фактором у пошуку шляхів підвищення ефективності.
Натепер на багатьох будівельних об’єктах недостатньо використовують доступні дані, втрачаючи потенційно цінні відомості, які могли б допомогти зменшити викиди вуглецю, підвищити безпеку або ефективність виконання робіт.
«Зазвичай вся інформація знаходиться у чиїйсь голові або десь у письмових нотатках», — каже Аарні Хейсканен (Aarni Heiskanen), керівник агентства AE Partners та координатор програми ACTOR.
Коли до створення великої будівлі залучено десятки або навіть сотні компаній, як ви можете в будь-який момент знати, що відбувається на будівельному майданчику? Саме тому одне з питань, яке вивчали в університеті Аалто, це так звана «ситуаційна обізнаність».
Пан Хейсканен пояснює, що ситуаційна обізнаність означає, що кожен на майданчику знає, що йому потрібно робити, що зробили інші та що буде зроблено далі. Повертаючись до питання збору та обміну даними, роботизація та автоматизація дозволяють організувати максимально легкій та швидкий збір і аналіз критично важливих даних.
Програма ACTOR спрямована на те, щоб кожен учасник, від архітектора до будівельника, завжди мав під рукою необхідну інформацію. ACTOR здійснюється за підтримки Програми Створення Будівельного Середовища з Низькими Викидами Вуглецю фонду Business Finland, яка фінансується Фондом Відновлення та Стійкості ЄС.
Роботи-будівельники навіть користуються ліфтом
«Недостатньо лише збирати дані, ними треба ще ділитися — каже Янне Йофверстен (Janne Öfversten), старший менеджер з технологій KONE. — Нам треба знайти способи стандартизувати всі дані, щоб було легко пов’язати різні системи».
Зокрема, собака-робот Спот має вміти обмінюватися даними з ліфтами на об’єкті, і саме тут на допомогу приходить KONE.
«Щоб Спот спричиняв якомога менше незручностей для людей на будівельному майданчику, ми надаємо роботу інформацію про те, які ліфти використовувати та коли», — каже пан Йофверстен.
Попри те, що Спот переважно використовується «для сканування та знімання відео для аналізу ходу виконання робіт на об’єкті», зі слів пана Йофверстена він також може виконувати певні завдання, наприклад, встановлювати датчики та переносити дрібні речі, як-от запчастини або інструменти.
Під час визначення обов’язків робота на об’єкті, учасники проєкту ретельно враховували вимоги щодо конфіденційності та захисту персональних даних. Дані, які збирає Спот, є суто анонімними та стосуються лише операцій на будівельному майданчику, а не людей.
«Ми зрозуміло доводимо до відома працівників все, що ми робимо, — каже пан Йофверстен, — і пояснюємо, чому це насправді допоможе їм працювати краще, безпечніше та спокійніше».
Автоматизація — це командна гра
Однією з сильних сторін проєкту ACTOR є те, що до нього залучені найкращі уми із різних пов’язаних галузей. Університет Аалто є лідером у сфері автоматизованого збору і стандартизованого подання даних, KONE є світовим експертом у сфері переміщення потоків людей, а Carinafour спеціалізується на рішеннях для оптимізації ланцюгів постачання та створює системи, які допомагають покращити управління потоками матеріалів.
Арі Віітанен (Ari Viitanen), президент компанії Carinafour, бачить чисельні способи підвищення ефективності та досягнення більшої екологічної стійкості через покращення співпраці між різними гравцями будівельної галузі.
Як учасник програми ACTOR, його компанія розробляє рішення, які використовують технологію діагностики KONE, щоб визначити, на які поверхи будівельного майданчика прибули матеріали та коли — і в Carinafour планують й надалі розвивати цю ідею.
«Ті будівельні компанії, які зараз не розвиваються та не вчаться використовувати потенціал цифровізації, через десять років вже не існуватимуть, — каже пан Віітанен. — У той час будівельні майданчики будуть зовсім іншими».
В KONE теж бачать такі зміни й прагнуть очолити рух у цьому напрямку. «Ми будуємо середовище, у якому зможемо розробляти наші продукти та послуги з розрахунком на майбутнє. Але ми також дослухаємося до інших партнерів і дізнаймося, як ці рішення можуть доповнити те, що робитимуть вони», каже пан Йофверстен.